Saturday

27. juli



”For sterk er den som utfører Hans ord…”
( Joel 2,11b - BGO 1997 )

Du har sett deg og jeg har sett det: En liten sped kvinne rekker hånden opp i luften og stopper med dette signalet all trafikk - hundrevis av biler. Hun har makt over store sterke lastebilsjåfører som kjører tunge vogntog. Hun har makt over storkapitalisten som brisker seg i sitt dyre glis. Hun har makt over yrkessjåføren som antageligvis har tilbrakt mange hundre flere timer på veiene enn hun selv har gjort. Når hun rekker hånden opp så er de alle lydige og stopper. Hva er hemmeligheten? Det har du sikkert forstått. Det er en kvinnelig politibetjent jeg snakker om.
I seg selv har hun antagelig ikke nok styrke til å stoppe en sykkel. Men i kraft av sin stilling som politibetjent kan hun utøve enorm makt. Bak hennes lille hånd finnes nemlig autoriteten i trafikklovene og domstolene. Bak hennes lille hånd finnes en autoritet som er mye større enn hennes egen.
I Guds rike får vi regne med at Gud står bak sitt Ord. Han gir sin autoritet til svake mennesker som ikke har noen egen kraft å komme med. I hans kraft kan de gjøre storverk.

Bønn
Jesus, takk for at jeg får regne med Din veldige makt i alt som skjer. Selv om jeg ikke kan så mye i meg selv, så kan jeg få være med på storverk fordi Du er med meg.

No comments:

Post a Comment