Sunday

28. juli



”Jesus sa til dem: Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere. Og straks forlot de sine garn og fulgte ham.” ( Markus 1,17-18 )

Jeg så dem på stranden. Bølgene gikk høye og surferne hadde en kjempedag. Men disse to skilte seg ut fra de etablerte surferne. De var et umake par - han var lang og grovbygd og hun var så liten at hun knapt nådde ham til knærne. Det var en far og hans lille datter. Faren ville lære sin datter å surfe, men jenta var redd. Faren gikk ut i vannet blant bølgene. Han viste henne hvor gøy det var når surfebrettet vippet på vannet. Gradvis lokket han henne ut i vannet. Etter hvert som hun ble tryggere lekte de sammen. Hun våget snart å ligge på surfebrettet og la bølgene styre brettet.
Da jeg så disse to tenkte jeg på Jesus. Han lokker oss forsiktig ut på eventyr i stadig nye oppgaver og utfordringer. Han tvinger oss aldri. Han vil at vi skal bli trygge i ham og overbeviste om at han vil vårt beste. Da kan vi gjøre som disiplene i dagens bibelvers: Vi forlater alt vi holder på meg og følger ham.

Bønn
Jesus, takk for at Du er til å stole på. Takk for at du aldri fører oss inn i oppgaver som er skadelige for oss. Takk for at du aldri tvinger oss, men går foran og baner veien for oss slik at vi trygt kan følge etter.

No comments:

Post a Comment