Sunday

21. juli



”For den jord som drikker regnet som ofte faller på den, og bærer grøde til gagn for dem som den dyrkes for, får velsignelse fra Gud.”
( Hebreerne 6,7 )

I sommermånedene må vi noen ganger vanne hagen ekstra godt, særlig når det har vært lenge tørt. Nå hadde regnet endelig kommet og vi slapp å vanne. Det hadde regnet i mange dager, allikevel så jeg noen busker som var helt opptørket. Da jeg så nærmere etter oppdaget jeg at jorden rundt buskene var knusktørr. Selv om det hadde regnet rikelig i flere dager så hadde ikke jorden vært i stand til å suge opp vannet. Den hadde vært uten vann så lenge at den var blitt tørr og altfor hard. Når regnet endelig kom hadde den ikke evne til å ta imot det.
Jesus bruker en lignelse om ulike jordsmonn som bilde på hvordan ulike mennesker tar imot Ordet. Et av jordsmonnene han beskriver er ”steingrunnen, hvor det ikke var mye jord”. I dette jordsmonnet visnet planten raskt.
Noen ganger kan vi stenge for Guds velsignelser over livet i lang tid. Vi leser kanskje ikke så mye i Bibelen, vi slutter gradvis å be og å omgås andre kristne. Da er det en risiko for at vårt jordsmonn blir så tørt at vi ikke kan ta imot selv når det regner rikelig velsignelse over oss. Det er viktig at vi tar vare på de små velsignelsene som Herren stadig gir slik at våre hjerter er beredt til både å ta imot velsignelser og gi fra seg frukt.

Bønn
Herre, hjelp meg å suge opp - ta vare på - de velsignelser som Du gir i dag og ikke bare la det gode Du gjør renne bort til ingen nytte. Bevar mitt hjerte fra å bli så hardt at det ikke lenger kan ta imot dine gaver

No comments:

Post a Comment