Friday

19. juli



”Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som gjør beger og fat rene utvendig, men innvendig er de fulle av rov og urenhet. Du blinde fariseer! Rens først begeret og fatet innvendig, så at også det utvendige blir rent!” ( Matteus 23,25-26 )
 
Min mor var en dyktig husmor. Hun stelte vårt hjem på en fantastisk måte. Det meste jeg kan om matlaging, baking og rengjøring har jeg lært av henne. Allikevel var det aldri noen kadaverdisiplin i vårt hjem. Det var i sannhet et hjem. Saker og ting fikk ligge framme.
Menneskene var alltid viktigere enn tingene. Men min mor hadde et prinsipp: Det skulle være rent under. Hun sa ofte at om det bare er rent under, så spiller det ikke så stor rolle om det er en del overfladisk rot.
Jeg tror det må være slik i kristenlivet også. Vi må passe på at det er rent under - rent i våre hjerter. Vi må regelmessig rense bort ting som ikke skal ha plass i vårt indre. Da spiller det ikke så stor rolle om det er litt kaotisk i det ytre. Katastrofen inntrer når vi pusser på det ytre og vil fremstå som perfekte kristne, mens innsiden er full av opprør, sjalusi og annet ondt.

Bønn
Jesus, takk for at jeg kan be deg om renselse i mitt indre. Takk for at jeg kan bekjenne både bevisste og ubevisste synder for Deg og ta i mot Din tilgivelse og renselse i dag. Takk for Ditt løfte om at Du er mer enn villig til å tilgi om jeg bare bekjenner min synd.

No comments:

Post a Comment