Thursday

18. juli



”Da Pilatus gjerne ville gjøre folket til lags, gav han dem Barabbas fri. Men Jesus lot han hudstryke og overgav ham til å korsfestes.”
( Markus 15,15 )
 
Pilatus tok avgjørelsen som ledet fram til det mest fantastiske som har hendt menneskeheten: Jesus døde og Barabbas og alle andre mennesker etter ham fikk muligheten til frihet og frelse.
Menneskelig sett hadde Pilatus makt til å bestemme om Jesus skulle få leve eller dø. Akkurat som du og jeg kunne Pilatus utnyttet sin menneskelige innflytelse til å gjøre det rette eller til å gjøre det han visste var feil. Av teksten forstår vi at Pilatus visste hva som var rett. Han visste at Jesus var uskyldig. Allikevel valgte han feil for han ”ville gjøre folket til lags”.
  Noen ganger må vi kristne kanskje spørre oss om vi styres av vår lengsel etter å gjøre rett eller om vi bare vil gjøre det som andre synes vel om. Vitner vi om Jesus når Guds Ånd minner oss om det? Ellerønsker vi å være andre til behag slik at vi bare småprater om hverdagslige ting?

Bønn
Jesus, hjelp meg å adlyde Din stemme i mitt indre i dag. Hjelp meg å være ivrigere etter å behage Deg enn etter å behage mennesker for at jeg kan bli populær.

No comments:

Post a Comment