Tuesday

5. mars



”Vi grunner på din miskunnhet… Gud, som ditt navn er, slik er din pris til jordens ender. Din høyre hånd er full av rettferdighet... For denne Gud er vår Gud for evig og alltid. Han skal føre oss...”
( Salmenes bok 48,10-15 )
 
Det ligger en herlig hvile bare i det å uttale ordene: ”Han skal føre oss”. Mitt perspektiv er så begrenset. Jeg vet aldri hva som venter rundt hjørnet. Hvis jeg skulle være overlatt til mine egne beslutninger og ikke visste at han har lovet å lede meg, da ville jeg hele tiden være redd for å ta et eneste steg. Men siden jeg vet at han, hvis hånd er full av rettferdighet, leder meg, så våger jeg å kaste meg frimodig ut i det ukjente. Jeg våger å ta noen risikoer fordi jeg vet at han er der og styrer. Jeg våger å gå ut på hans løfter for han er ”en hjelp i trengsler, funnet overmåte stor”. (Salmenes bok 46,2)
Dersom du i dag føler uro for framtiden, kanskje har du havnet i vanskeligheter som du ikke ser noen veg ut av, så si disse ordene: ”Han skal føre meg” til deg selv, om og om igjen. Da vil du oppleve at anspentheten slipper taket og du våger å ta noen steg som du ikke trodde var mulige. Gud skal velsigne din tro.

 Bønn
Herre, du høre meg, Herre du føre meg,
Hvordan og hvorhen det tjener meg best!
Gi meg å bøye meg, Lær meg å føye meg
Etter din vilje mens her jeg er gjest.
 (Ole Theodor Moe 1904)   

No comments:

Post a Comment