Friday

8. februar



”Men jeg sier dere: Elsk deres fiender... og be for dem som forfølger dere, for at dere kan bli barn av deres Far i himmelen.”
( Matteus 5,44-45 )
 
For det naturlige mennesket er det unaturlig å elske sine fiender. Det kan ganske enkelt ikke gjøre det. Det stemmer ikke overens med dets rettsfølelse. Men når Jesus beskriver hvordan vi skal behandle våre fiender så påstår han at vi skal overvinne fiendskapen med kjærlighet.
Dietrich Bonhoeffer skriver i boken ”Etterfølgelse” at ”Målestokken for en disippels handlinger bygger ikke på hvordan mennesker behandler ham, men på hvordan Jesus behandler ham. Hans handlemåte har bare en kilde: Jesu vilje.” Videre spør Bonhoeffer: ”Hvem trenger mer kjærlighet enn den som lever i hat? Hvem har… mer rett til min kjærlighet enn min fiende… jo mer fiendtlig fienden er, desto mer trenger han min kjærlighet.”
Jesus ber oss ikke bare om å stå imot det onde, men han ber oss om å elske våre fiender. Det kan bare den gjøre som lever i nær kontakt med kilden selv, Jesus, og som drives av Den Hellige Ånds kraft. ”For det som var umulig for loven, fordi den var maktesløs på grunn av kjødet, det gjorde Gud,” (Romerne 8,3a)

 Bønn
Herre, hjelp meg å leve nær Deg. Lær meg å elske slik som Du elsker. Bruk meg som et redskap for Din kjærlighet i dag.  

No comments:

Post a Comment