Saturday

9. februar



”Fang revene for oss, de små revene som ødelegger vingårdene! Våre vingårder står jo i blomst.” ( Høysangen 2,15 )

En vakker sommerdag gikk jeg ut i hagen vår og oppdaget at rådyrene hadde spist opp hver eneste blomst på framsiden av huset. Stemorsblomstene som hadde vært så vakre dagen før, var nå bare nakne stilker og de praktfulle rosene hadde bare de grønne bladene igjen. Det var en stor ødeleggelse, men jeg hadde allikevel håp om at nye blomster ville komme fram om kort tid.
I et annet blomsterbed hadde det like før denne hendelsen kommet et lite usynlig skadeinsekt som faktiske gjorde like stor skade om ikke verre. Den spiste bladene nedenfra og laget store hull i dem. Man kunne nesten ikke se skadedyret, man kunne bare se dets herjinger.
Det er ikke alltid de store syndene i livet som får oss til å falle. ”De små revene” som herjer i våre liv kan ofte forårsake store ødeleggelser. Jeg tenker på de negative tankene, morgengrettenheten som er blitt en uvane, eller irritasjon over et medmenneske. Vi har så lett for å overse disse små revene, men dersom vi tillater dem i våre liv så vil de ødelegge oss som mennesker. La oss bekjenne og ta imot renselse for alle disse ”småsyndene” som sniker seg inn nesten uten at vi merker det.

 Bønn
Herre, jeg vil fange revene, disse småsyndene som vil snike seg inn i mitt liv og ødelegge det. Jeg vil leve rent og hellig i dag. Hjelp meg å rense bort alt som ikke Du har behag i. 

1 comment: