Friday

4. januar



”Stå da ombundet med sannhetens belte om livet...” ( Efeserne 6,14 )
 
Sønnen vår var først i tenårene og hadde kjøpt sin første sykkel for penger han hadde tjent selv. Etter bare noen få dager ble sykkelen stjålet og gleden over sykkelen ble til sorg. Vi gikk sammen for å melde tyveriet til politiet. Da vi var der klaget vi til politibetjenten over det som hadde skjedd og fortalte om det store økonomiske tapet det ble for sønnen vår. ”Ja, men” sa politibetjenten, ”det får dere vel igjen på forsikringen?” Da vi opplyste ham om at sykkelen faktisk ikke var låst, stanser pekefingervalsen på skrivemaskinen hvor tyverirapporten langsomt vokser fram. Han ser på oss og sier: ”Ja, men, må man være så ærlig da?” Lovens vokter spør om man må være ærlig!
Jeg tror aldri jeg har opplevd en sterkere rettsfølelse enn den gangen. Mitt svar ble: Ja, så ærlige må vi være. Om hele samfunnet rundt oss fordreier sannheten og tilpasser den til det som passer egoet best, så må Guds folk reagere når løgnen viser sitt stygge ansikt. Vi må vise fram en annen måte å leve på. Sannheten er det beltet som holder sammen det indre livet hos en kristen.

 Bønn
Herre, hjelp meg å leve sant og rettferdig i dag. Selv om det skaper problemer så vil jeg ikke la løgnen slippe til i mitt liv.

No comments:

Post a Comment