Monday

2. desember



”Han vil vise miskunn mot våre fedre og komme i hu sin hellige pakt og løftet han gav vår far Abraham med ed, så vi frelst fra fiendehånd og uten frykt kan få tjene ham… alle våre dager.”
( Lukas 1,72-75 - DNB 1978/85 )
 
Herren har sverget en ed. Han har inngått en evig pakt med Abraham, troens far. En pakt og en ed er et løfte, men enda sterkere. På grunn av at løftet ble gitt Abraham, troens far, så gjelder det for alle oss som tror. Det Gud lover oss er for det første at han skal redde oss fra våre fienders hånd. For det andre lover han oss at vi skal få tjene ham uten frykt.
Når vi stoler på Gud i vår tjeneste, når vi drives av og er fylt av hans kjærlighet så finnes det ikke rom for frykt. ”Frykt er ikke i kjærligheten, men den fullkomne kjærlighet driver frykten ut.” (1. Johannes' brev 4,18 a) Når vi stoler på løftet om at han skal ”fri oss fra våre fienders hånd”, kan vi være trygge.

Bønn
Takk, Herre, for at Dine løfter står fast. ”Ta meg da Herre, opp som Ditt barn Løs meg fra alle fristerens garn. Lær meg å leve, leve for Deg, Glad i Din omsorg, ofrer jeg meg.” (Lina Sandell-Berg)

No comments:

Post a Comment