Friday

13. desember



”... det folk som satt i mørke, har sett et stort lys, og for dem som satt i dødens land og skygge - for dem er et lys opprunnet.”
( Matteus 4,16 )
 
Vi hadde vært på skolen i noen måneder. Høsten hadde vært uvanlig mørk og tung. At vi var isolert i et nytt miljø gjorde livet ekstra vanskelig og depresjonen lurte rundt hjørnet. Midt på natten våknet jeg til lyden av nydelig sang. Det var som et englekor. Først trodde jeg at jeg var kommet til himmelen, så begynte jeg å tenke mer rasjonelt over hvor sangen kom fra. Var det radioen som hadde slått seg på av seg selv midt på natten? Var det naboene som var blitt gale og hadde begynt å spille høy musikk midt på natten? Sangen var så nær, men likevel litt fjern. Den stoppet ikke og vi lette oss fram til lyden. Kom det utenfra? Ja, da vi dro opp rullegardinen oppdaget vi hele skolekoret som stod utenfor soveromsvinduet vårt og sang. De sang om lyset som bryter mørkets og dødens makt. Sangen gikk rett inn i våre hjerter.
Tradisjonelt feires ikke Lucia på samme måte i Norge som i Sverige og derfor kom sangens hilsen helt uventet på oss denne morgenen. Slik kan Gud, på det mest uventede vis, noen ganger gi oss en hilsen som forteller at han elsker oss også på de mørke dagene i livet.

Bønn
Herre, i dag vil jeg la sangen om lyset som bryter igjennom det mørkeste mørke, sangen om Deg, Jesus Kristus, lyde i mitt indre.

No comments:

Post a Comment