Friday

22. november



”For ved at han selv har lidt og er blitt fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.” ( Hebreerne 2,18 )
 
Når man ønsker å bli en kristen så handler det først og fremst og at jeg selv skal komme opp i båten, at jeg skal bli reddet. Men når man er kommet opp i båten, når man er blitt reddet - frelst - så må fokuset endres og målet blir i stedet å redde så mange andre som mulig. Den selvgode kristne, som bare sitter i båten og godter seg over sin egen redning, kommer snart til å få problemer. Et sunt kristenliv fokuserer alltid på andre. Som en følge av dette har man det bra selv også.
Det å være kristen innebærer ikke at man slipper vanskeligheter i livet. Lidelse og prøvelser er en del av tilværelsen i denne verden og den ytterste konsekvens av at det er synden som råder her. Jesus hadde ett fokus: å frelse mennesker. Det var gjennom hans lidelse på korset at vi kan få tilgivelse for våre synder i dag. Noen har sagt: ”Only wounded healers can heal” - Bare de som er blitt såret kan lege sår. Det er sant at på grunn av at Jesus har lidt som oss, så blir han en troverdig hjelper for de mennesker som lider. På samme måte kan våre lidelser hjelpe oss å hjelpe andre som lider.

Bønn
Verden er full av synd og sorg og smerte.
Hva kan jeg gi min neste i hans nød?
Der Gud vil ha meg, må min plikt jeg gjøre,
Elske min neste som meg Jesus bød.

Verden er full av lidelser og tårer.
Hva kan jeg gi min neste i hans ve?
Der Gud vil ha meg, må jeg nøden lindre.
Oppsøke nesten, søke mørket spre.
(Miriam Richards)

No comments:

Post a Comment