Thursday

21. november



 ”Kvinnen sier til ham: Jeg vet at Messias kommer - han som kalles Kristus. Når han kommer, skal han forkynne oss alt. Jesus sier til henne: Jeg er det, jeg som taler med deg.” ( Johannes 4,25-26 )

Jeg så ham i samme øyeblikk som jeg kom inn i matsalen. Han satt med ryggen til meg og jeg hadde antageligvis ikke lagt merke til ham i det hele tatt, hadde det ikke vært for spørsmålstegnet. Han var mørkhåret, men i nakken hadde han barbert ut et stort spørsmålstegn. Det lyste hvitt i det svarte håret. Da jeg lærte ham bedre å kjenne forsto jeg at spørsmålstegnet han hadde på bakhodet bare var et synlig uttrykk for hans forvirrede liv.

Mange mennesker i dag er forvirret i sin oppfatning av seg selv og omverdenen. Ikke alle viser det like tydelig som vår venn i matsalen. Mange roper ut sin lengsel etter svar ved å hengi seg til ulike typer misbruk eller annen ødeleggende adferd. Men spørsmålene omkring meningen med livet må stilles og de vil bli stilt inntil de får et tilfredsstillende svar.

I dagens bibelvers venter kvinnen på det forløsende svaret i sitt liv. Hun visste at når Messias kom skulle han fortelle henne alt. Da skulle spørsmålstegnene bli rettet ut til utropstegn. Så står Jesus der framfor henne og han sier rolig: Det er meg!

 På samme vis står Jesus med svaret foran hvert eneste menneske som strever med livets grunnleggende spørsmål. Han har ikke bare alle svarene - Han er svaret!

Bønn
Herre, takk for at Du taler til meg i dag. Takk for at Du minner meg om at Du er den som har svarene og er svaret i mitt liv.

No comments:

Post a Comment