Monday

28. oktober



Dere kjære! Mens jeg var ivrig opptatt med å skrive til dere om vår felles frelse, fant jeg det nødvendig å skrive til dere for å formane dere til å stride for den tro som én gang for alle er blitt overgitt til de hellige.” ( Judas 1,3 )
 
Bibelen legger ikke skjul på at den troendes liv inneholder kamp. Flere bibelvers oppfordrere oss til å kjempe for troen. Judas føler særlig for å skrive til ”de som er kalt” for å gjøre dem oppmerksomme på dette faktum, siden mange falske lærere har sneket seg inn blant de kristne. Det er en åndelig kamp som foregår og mange krefter vil underminere, sette i vanry eller bortforklare det enkle evangeliet om at Jesus er den eneste veien til Gud. Jesus er veien, sannheten og livet. Alle mennesker kan få bli frelst om de bare vil tro denne sannheten, gi sine hjerter til Jesus og la ham bli Herre i deres liv.
Når man kjemper og strider så handler det om å vinne eller tape. Det finnes ingen nøytral sone. Det handler om å kjempe til man blir beseiret eller til man vinner. Når det gjelder å kjempe for vår tro så handler ikke det bare om å kjempe for å forsvare troen mot ytre angrep. Framfor alt handler det om å kjempe for å bevare troen på de dype sannhetene i mitt eget indre. Den som bevarer troen har vunnet seir. Jesus som kjenner våre svakheter lover at: ”Han skal ikke knuse et knekket siv, og ikke slokke en rykende veke, inntil han har ført retten fram til seier.” (Matteus 12,20)

Bønn
Herre, hjelp meg til å delta i kampen for troen, at den skal bevares mot ytre angrep og at jeg selv skal stå fast i troen på Deg som verdens frelser.

No comments:

Post a Comment