Sunday

27.oktober



”Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, for at dere kan bli barn av deres Far i himmelen... Om dere nå elsker dem som elsker dere, hva lønn har dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Og om dere hilser bare på deres brødre, hva stort gjør dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen.”
( Matteus 5,44-48 )
 
Da jeg leste igjennom mine gamle dagbøker, fra mer enn tjue år tilbake i tid, så oppdaget jeg at jeg har skrevet: ”Takk, Jesus, for min tre gutter som er så lette å elske.” Da jeg leste det igjen tenkte jeg at dette virkelig var sant. Mine sønner har vært lette å elske og det har også vært lett å elske alle dem som hører sammen med dem - kjærester, svigerdøtre og barnebarn. Nå er det ikke alltid like lett å elske menneskene rundt oss. Spesielt ikke dem som ikke står oss nær eller dem som har noe i mot oss, som klandrer oss og baktaler oss. Men det er akkurat disse Jesus vil vi skal elske og be for. Det gjorde han og det vil han at vi skal gjøre.
Noen har sagt at vi er de eneste hender og føtter Jesus har her på jorden og dersom han skal få gjort noe så må det finnes villige mennesker som går hans ærend. Derfor kaller han deg og meg til kjærlighetens og forbønnens tjeneste i dag.

Bønn
Jesus, la meg få se din kjærlighet i dag, la den bli så stor for meg at den ”renner over” til andre som kommer i min veg. Takk for at Du tar hånd om alle jeg elsker i dag og Du tar hånd om alle som elsker meg. Takk for at Du også vil ta hånd om dem jeg synes det er vanskelig å elske og alle dem som har vanskelig for å elske meg.

No comments:

Post a Comment