Friday

13. september



”Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde setter sitt liv til for fårene... Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg,”
( Johannes 10,11 + 14 )
 
Bibelen beskriver flere ganger de kristne som sauer. Gud vil si noe viktig med dette bildet. Sauer er svært avhengige av sin hyrde. Slik skal vi også være avhengig av Jesus. Men bildet taler også sterkt om hvordan hyrden er. Han gleder seg over hjorden. Han gjør alt han kan for at sauene skal få det beste beitet, de grønneste engene og friskt vann. Han beskytter dem fra stormer, fiender, sykdom og parasitter som kan gjøre dem syke.
Ikke alle vil identifisere seg med en sau som er svak og avhengig. Mange mennesker vil heller være sterke, selvstendige og uavhengige. Denne holdningen passer vår menneskelige natur bedre. Men det er i avhengigheten av hyrden sauens beskyttelse ligger. Chrystostomos, som levde på 400-talet skal ha sagt: ”Så lenge vi er lam vil vi seire, for Herren beskytter oss. Men så snart vil blir ulver kommer vi til å tape, for da forlater Herren oss, for han beskytter bare lam, ikke ulver.”

Bønn
Jesus, hjelp meg å holde meg under Din beskyttelse i dag. Hjelp meg å ta i mot Din omsorg for meg som en i Din elskede hjord.

No comments:

Post a Comment