Thursday

12.september



”Hadde dere visst hva dette betyr: Jeg har behag i barmhjertighet, ikke i offer, så hadde dere ikke fordømt de uskyldige.”
( Matteus 12,7 )
 
Ordet barmhjertighet brukes ganske hyppig både i det gamle og det nye testamentet. Oftest brukes det i forbindelse med Guds barmhjertighet. Barmhjertighet er kjærlighetens medlidenhet med dem som er i nød og en vilje til å redde dem fra deres situasjon. Bibelens Gud er barmhjertig. Når Bibelen oppfordrer mennesker til å vise barmhjertighet handler det oftest om å speile Guds barmhjertighet - vi skal vise samme natur som Gud har.
Barmhjertighet har med hvordan vi møter mennesker å gjøre. Et tysk ord for barmhjertighet er ”mildherzig” som betyr å ha et mildt hjerte. Noen har sagt: ”Når det gjelder å holde styr på deg selv - bruk hodet, men når det gjelder å holde styr på andre - bruk hjertet.”

Bønn
Jesus, hjelp meg å ha et mildt hjerte som ikke dømmer de mennesker jeg kommer i kontakt med i dag, selv om de handler annerledes enn jeg ville ha gjort. Hjelp meg også å strukturere og prioritere klokt blant de oppgaver som er mine i dag.

No comments:

Post a Comment