Tuesday

9. juli



”Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du kom ut av mors skjød, helliget jeg deg. Jeg satte deg til en profet for folkene.”
( Jeremia 1,5 )
 
Annie Chapman dediserer en av sine bøker til sin mann. Hun skriver: ”Til Steve, min ektemann som får meg til å ville bli slik han allerede tror jeg er.” Jeg tenker ofte på den dedikasjonen i forbindelse med mitt forhold til Jesus. Jesus får meg virkelig til å ville bli det mennesket som han ikke bare tror jeg er, men som han har forutsett at jeg skal bli.
I dagens bibelvers ser vi at Gud hadde utvalgt Jeremia til å bli profet allerede før han ble født. Gud hadde forutsett Jeremias livsveg og så fikk han Jeremia til å vokse inn i rollen som var både forutsett og forberedt av Gud. På samme vis som Jeremia får vi tro og oppleve at ”Han er trofast som kaller dere, han skal òg gjøre det.” (1. Tessaloniker 5,24)

Bønn
Herre, takk for at jeg får stole på at Du ”er mektig å føre Ditt folk inn i det Du har bestemt”. Takk for Du har tenkt og bestemt noe vidunderlig for mitt og alle andre menneskers liv. Takk for at Du ser meg som ett individ og ikke bare som en i mengden.   

No comments:

Post a Comment