Wednesday

10. juli



”Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg.” ( Matteus 6,33 - DNB 1978/85 )
 
I håndarbeidsbutikker og noen dagligvarebutikker kan man finne stabler av garnnøster i ulike farger. Hvert eneste nøste er så ryddig og pent nøstet. Jeg har oppdaget at nøstene er akkurat så velordnede som de ser ut til å være der de ligger i butikken. Imidlertid gjelder det bare om du begynner å dra i riktig ende av garnet. Noen ganger har jeg begynt å dra garnet ut av det ryddige nøstet i feil ende. Da skal jeg si deg at det fine nøstet kan flokes til på helt utrolig vis. Om man har begynt å dra i feil ende må man bruke mange timer på å løse floken.
Slik er det også i Guds rike. Dagens bibelvers gir oss en tydelig anvisning for hvordan vi bør prioritere i livet. Nøkkelordet er først. Begynn med å søke Guds rike så blir alt bra. Om vi prøver å få tak i ”alt det andre” først, da blir det som om vi begynner å dra i feil ende av garnnøstet. Det blir en stor uløselig floke av alt.

Bønn
Herre, Du vet hvordan dagen min ser ut. Hjelp meg å søke Ditt rike og Din rettferdighet før jeg prøver meg på noe annet i dag. Takk for at Du da vil la min dag flyte i god orden og uten flokene som kommer når jeg begynner i feil ende.   

No comments:

Post a Comment