Saturday

23. mars



Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, eller gi ham en orm når han ber om en fisk? Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham!” (Matteus 7,9-11)

Dagens bibelvers handler om det urimelige i at foreldre skulle ville sine barn noe ondt.  Allikevel vet vi, at så lenge vi lever i en ufullkommen verden, så hender det at barna ikke får den omsorgen de trenger.  Et barn trenger næring både til sitt ytre og til sitt indre menneske.  At barnet trenger næring til det ytre menneske er en selvfølge, men undersøkelser viser at et barn ikke overlever om det ikke får menneskelig fellesskap den første tiden.  Barnet trenger også næring til sitt indre. 
Gud, min himmelske Far, gir sine barn både åndelig og kroppslig næring.  Han sørger for at mine fysiske behov, mat, varme, klær, søvn og lignende, blir møtt.  Men han sørger også for at sjelen min får det den trenger.  ”For han mettet den tørstende sjel, han fylte den hungrende sjel med godt.” (Salmenes bok 107,9)  Mine tanker, mine følelser og min vilje får næring fra det gode Gud gir - det aller beste. 

 Bønn
Takk, Herre, for at Du gir Dine barn det som er godt.  Takk for at Du vil gi meg næring i dag, både til mitt ytre og til mitt indre menneske. 

No comments:

Post a Comment