Thursday

14. mars



Så er vi da sendebud i Kristi sted, som om Gud selv formaner ved oss. Vi ber i Kristi sted: La dere forlike med Gud!” (2. Korinterbrev 5,20)

Jeg har et lite hefte fra 1950-tallet med tittelen: ”Anvisninger for postelever og postbud-assistenter”.  På første siden står det at de som skal være i slik tjeneste må skrive under på at de skal utføre tjenesten i henhold til instruksen.  Videre er det anvisninger om personlig oppførsel, om klesdrakt og en hel del ansvarsområder som måtte etterleves. 
Under overskriften ”ombæringstjeneste” står det blant annet følgende: ”Postbetjenten skal gjøre alt for at posten snarest mulig skal komme fram til adressaten...  det er strengt forbudt etter eget forgodtbefinnende å utsette postomdelingen til en senere runde.”  På et annet sted sted står det:  ”Avvik fra den fastsatte gangruten skal bare skje etter utrykkelig ordre fra formannen.”
 Dette lille skriftet minner meg om at jeg, akkurat som Paulus, er et sendebud for Kristus.  Jeg har et budskap som skal fram til ulike adressater i mine omgivelser.  Herren har skrevet ”brev” - ulike hilsener til disse menneskene.  Han forventer at jeg skal bære disse fram til rett person til rett tid.  Dersom jeg ikke utfører mitt oppdrag på en ansvarsfull måte så vil disse hilsenene aldri nå fram til adressatene. 

 Bønn
Herre, hjelp meg til å samvittighetsfullt utføre min tjeneste som Ditt sendebud i dag.  Hjelp meg slik at jeg umiddelbart fullfører de oppdrag som Du gir meg i dag.

No comments:

Post a Comment