Friday

6. desember



”… gå (svensk: gå straks ) bort i den gaten som kalles Den Rette.”
( Apostelgjerningene 9,11 )

I lærerutdannelsen min lærte jeg at det var viktig å motivere elevene. Når man planla timene skulle man, i følge alle kunstens regler, legge inn et motivasjonsmoment. I denne senere tid har jeg begynt å stille spørsmålstegn ved denne framgangsmåten. Skal man følge disse prinsippene strengt, så blir det lærerens feil dersom elevene ikke har lyst til å lære.
Altfor mange mennesker skal ha sterke følelser for en sak før de handler. I det virkelige livet er det faktisk ikke slik at man alltid føler seg motivert til å gjøre det man må, men man må gjøre det allikevel. Det er best om man ikke tenker så mye over om man har så lyst til å gjøre arbeidet. Det handler bare om å sette i gang og gjøre det. Noen har sagt: ”Det er større sannsynlighet for at dine handlinger gir deg visse følelser enn at dine følelser får deg til å handle.”
Herrens ord kom til disippelen Ananias. Han fikk i oppdrag å gå til Saulus, også kalt Paulus. Han er den personen som kanskje har betydd mest for kristendommens utbredelse. Ananias skulle vitne for ham og føre ham til tro. Ordet straks i dagens bibelvers er viktig. Herren sa ikke: Tenk over om du kan tenke deg å gjøre noe med situasjonen. Han sa bare: Gå straks!
Når Herren taler til oss i dag så vet vi ofte helt klart hva han vil at vi skal gjøre. Men vi kan lett la følelsene ta overhånd og analysere oss bort fra vissheten om hva han egentlig sa. Herrens ord til deg og meg i dag er: Gå straks!

Bønn
Herre, når Du taler til meg i dag vil jeg handle umiddelbart og gjøre det Du ber meg om. Stopp meg dersom jeg prøver å vri meg unna.

No comments:

Post a Comment