Saturday

30. november



”Se da til at lyset i deg ikke er mørke!” ( Lukas 11,35 )

I dag er det mye snakk om å kvalitetssikre organisasjoner og bedrifter. Sven Nygren har formulert tre spørmål som man må stille seg når man kvalitetssikrer ideelle organisasjoner: 1) Har vi rett grunnvoll? 2) Gjør vi de rette tingene? 3) Gjør vi tingene rett?
Disse spørsmålene kan også være nyttige når jeg vil finne ut hvordan det står til med min tro. Det første spørsmålet er om grunnvollen er rett. Bibelen sier at Jesus Kristus må være grunnvollen. Det er bare dersom du har bygget ditt liv på ham at du kan svare ja på det første spørsmålet. Det holder ikke at du er aktivt med i en menighet eller at du er oppvokst i et kristent hjem.
Det er meningsløst å stille det andre spørsmålet dersom du ikke har svart ja på det første. Du må først ta fatt i det. Men dersom du har svart ja på det første spørsmålet da kan du gå videre og svare på spørsmålet om du gjør de rette tingene. Grunnvollen er den samme for alle kristne, men de rette tingene er ulike fra menneske til menneske. Svaret på spørsmålet om du gjør de rette tingene i livet kan du bare komme fram til gjennom samtaler med Jesus og ved å få hans stadfestelse i ditt indre.
Det tredje spørsmålet kan ses som en finjustering av de to første. Det er et spørsmål som stadig må holdes levende. Vi må lytte til Den Hellige Ånds veiledning slik at vi kan gjøre det vi gjør på beste måte.

Bønn
Gud, jeg vil bygge mitt liv på den eneste grunnvoll som holder, Jesus Kristus, slik at lyset i meg ikke er mørke. Jeg takker Deg for at Du har en plan for mitt liv og jeg ber om at jeg skal gjøre de riktige tingene slik at planen kan bli virkelighet og jeg ber om at Du skal hjelpe meg å gjøre tingene på rett måte.

No comments:

Post a Comment