Monday

16. september



Folkene skal se din rettferdighet, og alle konger din herlighet. Du skal kalles med et nytt navn, som Herrens munn skal nevne. Og du skal være en prektig krone i Herrens hånd og et kongelig hodesmykke i din Guds hånd. Du skal ikke mer kalles den forlatte, og ditt land skal ikke mer kalles en ødemark. Men du skal kalles min lyst, og ditt land skal kalles ektehustru. For Herren har sin lyst i deg...” ( Jesaja 62,2-4 )

I det gamle testamentet er det ikke uvanlig at personer bytter navn når det kommer en ny epoke i deres liv. I det gamle testamentet var navnet sterkt knyttet til en persons identitet. Den barnløse Abram fikk det nye navnet Abraham som betyr far til mange. Senere ble han far både rent fysisk og han ble en far for alle troende. Jakob, som egentlig betyr ”bedrager” fikk det nye navnet Israel som betyr ”en som har kjempet med Gud”. Navnebyttet symboliserer en ny start, en ny identitet.
Jesus var og er spesialist på å gi mennesker en ny identitet. Det var ikke bare når han ga den impulsive og uberegnelige Simon navnet Peter - klippen. Jesus gjorde dette med alle de ulike mennesker han møtte. Den blinde ble den seende, den syke ble den friske, den sultne ble den mette og den bundne ble den befridde.
Jesus kan og vil bytte ut våre negative navn også i dag. Den som heter Redd vil han gi navnet Frimodig. Den som heter Engstelig vil han gi navnet Tillit. Den som heter Kritikk vil han kalle Kjærlighet. Den som kalles Bundet vil ha gi navnet Fri i Kristus og den som lenge har båret navnet ”Jeg vil ikke” eller ”Jeg orker ikke mer” vil han gi en ny identitet under navnet ”Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk.”

Bønn
Takk, Jesus, for at Du har et nytt og positivt navn i beredskap for meg. La meg vokse inn i den nye identiteten som Du vil gi meg.

No comments:

Post a Comment