Wednesday

13. november



”Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, og ingen kan lukke den igjen. For du har liten styrke, og har holdt fast på mitt ord og ikke fornektet mitt navn.” ( Åpenbaringen 3,8 )
 
Budskapet til menigheten i Filadelfia er det eneste av de syv budskapene til menighetene, som bare inneholder oppmuntring. Den eneste formaningen til Filadelfia-menigheten er: ”Hold fast på det du har,” (Åpenbaringen 3,11).
Hva var hemmeligheten som gjorde at menigheten i Filadelfia fikk et så positiv brev når alle de andre menighetene fikk både oppmuntring og formaning? Svaret finnes i dagens bibelvers. Det lille ordet ”for” avslører hemmeligheten. Menigheten hadde en åpnet dør foran seg av tre grunner: 1) liten kraft 2) de holdt fast på Guds ord og 3) de fornektet ikke Herrens navn. Det er verdt å merke seg at det ikke var til tross for at de hadde liten kraft, men på grunn av at de innså at de var maktesløse i seg selv, at Gud kunne bruke dem.
Det som kan stå som en fellesnevner over menigheten i Filadelfia var avhengighet av Herren og hans ord, og villighet til å vitne om ham for andre. De som vinner seier er de som holder fast ved dette. Løftet til dem er at de skal bli støtter i Guds tempel og at Guds navn og navnet på Guds stad og Jesu nye navn skal skrives på dem. Dersom navnet er et uttrykk for identitet så innebærer dette at den som seirer kan identifisere seg med Gud selv, med Guds sanne menighet og med den kommende verdens hellige.

Bønn
Herre, hjelp meg å holde fast ved avhengigheten av Deg. Hjelp meg frimodig vitne om Deg for andre. Takk for at jeg får tilhøre Deg - nå og til evig tid.

No comments:

Post a Comment