Tuesday

8. oktober



”Men engelen sa til ham: Frykt ikke, Sakarias! For din bønn er hørt.”
( Lukas 1,13 )

Noen ganger når vi ber så lurer vi på om det virkelig er noen der, som hører og besvarer vår bønn. Vi synes at bønnen bare gir en tom gjenklang i rommet og vi lurer på om det i det hele tatt lønner seg å snakke med noen som vi ikke kan se og prate med på naturlig vis. Det føles som om bønnen stanser ved taket. Da er det godt å lese dagens bibelvers, hvor engelen forsikrer Sakarias om at hans bønn er hørt. I Daniels bok kan vi finne en forklaring på hvorfor bønnesvaret noen ganger drøyer. Daniel hadde i sin bønn trengt dypt inn i åndeverdenen. I tre uker hadde han fastet og bedt. Først da skjer det noe. Daniel fikk englebesøk akkurat slik Sakarias senere skulle få. Engelen innleder sitt budskap til Daniel på samme måte som Sakarias senere skulle oppleve. Vær ikke redd! Engelen fortsetter med å fortelle Daniel at allerede den første dagen da Daniel begynte å søke Herren, så var bønnen hørt, men en fyrste i åndeverdenen hadde stått i mot Herrens budbringer i 21 dager. Bibelen oppfordrer oss til å være utholdende i bønn. Tanken på at det foregår en kamp i åndeverdenen, hvor Guds engler må slå seg gjennom, oppmuntrer oss til ikke å gi opp, men til å være med å bane veg for bønnesvaret ved vår utholdende bønn.

Bönn:
Herre, tilgi at vi så altfor lett gir opp når det gjelder bønn. Takk for at Du lar oss være med i åndskampen og at vi gjennom våre forbønner kan bidra til at forholdene forandres til det bedre her på jorden. nbsp; 

9. oktober

”Min sjel, lov Herren, og glem ikke alle hans velgjerninger! Han som forlater all din misgjerning, som leger alle dine sykdommer. Han som forløser ditt liv fra graven, som kroner deg med miskunnhet og barmhjertighet. Han som metter din sjel med det som godt er, så du blir ung igjen likesom ørnen.”
( Salmenes bok 103,2-5 )

Andakt:
I begynnelsen av forrige århundre var det et kor på Frelsesarmeen i Jönköping som for det meste besto av frelste alkoholikere. Dette var mennesker som hadde fått livene sine totalt forvandlet og selv om sangkvaliteten ikke var så god, så fikk koret stor oppmerksomhet. En avis skrev: ”Sangen var elendig, men deres frelse var sannelig ekte!” En av kormedlemmene kommenterte dette slik: ”Tenk om de hadde skrevet det motsatte, at sangen var flott, men frelsen elendig?” Et annet medlem av koret vitnet og sa: ”Se, Gud er ikke så farlig som man kan tro. Jeg husker hvordan det var da han fikk tak i meg. Jeg hadde så svarte synder, ryggsekken var full. Jeg var så redd ham, da jeg forsto at han ville ha tak i meg. Jeg sprang min vei, alt jeg orket, men han kom etter. Til slutt stupte jeg og ble liggende i all min elendighet, men da kom Gud og kastet en kappe over meg. Vet dere hva den het? Jo, den het ” miskunnhet og barmhjertighet”. Den har jeg bodd i siden da! Halleluja!” (Fra ”Frihet er den beste ting…” - trettifem år med Frihetskoret i Jönköping) Det salmisten skrev om Guds miskunnhet og barmhjertighet, nesten tusen år før Kristus, og det den frelste alkoholikeren skrev om samme tema, gjelder også i dag. Gud søker etter mennesker som vil gi ham full kontroll over deres liv. Og når noen - en alkoholiker eller hvemsomhelst - lar dette skje, da forvandles det menneskets liv også i dag.

Bönn:
Herre, takk for at Du møter mennesker med ekte frelse også i dag. Hjelp oss ikke gi opp før vi har full forvisning om at Din kjærlighet gjelder hvert eneste menneske.

No comments:

Post a Comment