Sunday

18. august



”La Kristi ord bo rikelig i (blant) dere i all visdom, slik at dere underviser og formaner hverandre med salmer og lovsanger og åndelige sanger, og ved nåden (eller: med takk) synger i deres hjerter for Herren.” ( Kolosserne 3,16 - BGO 1997 )
 
I min mors familie var alle syv søsknene kristne. Flere av dem var frikirkepredikanter. Hver sommer møttes noen av søsknene med familier på landet. De var enkle mennesker. Ingen hadde høyere utdanning. Det fortelles om min onkel at når han skrev brev til offentlige instanser så pleide han humoristisk å legge til en rekke bokstaver på slutten og ba leseren om å sette dem inn der han syntes de passet.
Selv om slekten var av enkel natur så fantes det en varme, en fromhet og en dyp gudsfrykt som også preget ferietiden. Guds ord bodde i felleskapet. Vi var ofte samlet til slektsmiddager og en familiemiddag ble aldri avsluttet uten en . Ofte sang vi alle versene av August Storms sang “Takk, min Gud, for tider svunne”, - en sang som takker Gud både for det gode og det onde, for det som har vært og for det som skal komme, for det vi vet og det vi ikke vet.
Det åndelige fellesskapet er en viktig ressurs for oss kristne. La oss ikke være redde for å praktisere dagens bibelvers når vi møter familie og venner.

Bønn
Jesus, jeg vil innby Deg til å være med i alle de sammenhenger hvor jeg er med, ikke bare usynlig i mitt hjerte, men også i det synlige fellesskapet.

No comments:

Post a Comment