Wednesday

31. juli



”Så sa han til alle: «Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv og ta sitt kors opp hver dag, og følge meg.”
( Lukas 9,23 - DNB 1978/85 )
 
Alle som har lært å spille et instrument vet at om man skal lære seg å spille så må man disiplinere seg og konsentrere seg under innlæringen. Ingen voksen som aldri har lært å spille, setter seg ved et piano og sier: Nå skal jeg spille fritt! Man vet at det handler om strukturert disiplin - skalaer, øvelse og endeløs repetisjon - så kan man senere få oppleve friheten ved å kunne spille.
Jeg tror ikke at noen ville ønske å bli operert av en kirurg som vil operere fritt. Vi må være trygge på at kirurgen først har vært disiplinert og lært seg hver eneste detalj i menneskekroppen og det håndverk som han utøver, før vi lar oss operere av ham eller henne.
 Dagens bibelvers handler om disiplin. Det handler om at jeg hver dag må gjøre det som forventes av meg. Noen mennesker sier at de ikke vil ha disiplin i sitt kristenliv. De vil ha frihet. Men hvis vi ikke daglig tar vårt kors opp og følger Jesus, så har vårt vitnesbyrd ingen troverdighet. Den frihet vi oppnår har ikke noe med sann åndelig frihet å gjøre. Den sanne friheten kommer bare når vi trofast øver oss i gudsfrykt (1. Timoteus 4,7).




Bønn
Jesus, jeg ønsker å lære hva sann frihet er. Hjelp meg å omgås Deg i trofast bibellesning, bønn og lovsang. Slik at jeg på den måten kan lære mer og mer om hvordan Du egentlig er og få oppleve den frihet som bare Du kan gi.

No comments:

Post a Comment