Saturday

9. mars



”Og de som bor ved jordens ender, frykter for dine tegn. Du skaper jubel der hvor morgen og kveld bryter fram. Du har gjestet jorden og gitt den overflod, gjort den overmåte rik. Guds bekk er full av vann. Du skaffer dem korn, for slik legger du alt til rette. Du vannet dens furer, du jevnet dens plogskjær, du bløtte den opp med regnskurer, velsignet dens grøde.” ( Salmenes bok 65,9-11 )
 
En venn fortalte at han hadde passet barnebarnet en dag. Han hadde planlagt å beskjære frukttrærne sine den dagen, men var litt i tvil om han kunne gjøre det når barnebarnet var med. Til morfars forskrekkelse tilbød barnebarnet seg villig å hjelpe til. Nå var barnebarnet så lite at det å hjelpe til lignet veldig på å forkludre. Men morfar var klok og gav barnebarnet en liten sag. Mens morfar slet for fullt høyt oppe i treet og saget ned store grener, så stod den lille gutten nede på bakken og saget trofast og iherdig på en liten gren uten at det egentlig skjedde noe særlig. Etter en lang stund med stillhet og iherdig jobbing sa gutten: ”Så moro vi har det!” Morfar måtte ta en pause og le litt.
 Denne hendelsen har mange paralleller til vårt kristne liv. I dagens bibelvers leser vi om Guds gjerninger i skapelsen, men i tillegg til dette så arbeider Gud med mennesker. Han kaller mennesker til seg. Han frelser tusenvis av mennesker hver dag. Han tilgir mennesker. Han helliger og renser mennesker. Han helbreder mennesker. Han tar seg av den som er svak og fattig. Han gjør mye mer og et eller annet sted i dette store arbeidet får vi være med. Vi kan egentlig ikke utrette noe som helst, men vi får være med og vi kan si til Gud vår far: ”Så moro vi har det!”

 Bønn
Takk, Herre, for at jeg får være med i Ditt store verk. Hjelp meg til trofast å utføre den oppgave Du har gitt meg i dag. Hjelp meg til ikke å løpe i vegen for Deg. Hjelp meg til å glede meg over at vi får være sammen i dag, Du og jeg.   

No comments:

Post a Comment