Thursday

7. mars



”… hva dere så gjør, så gjør det til Guds ære!”
( 1. Korinterbrev 10,31 )
 
”En vane er en måte å oppføre seg eller forholde seg på i en gitt situasjon. Den er innlært ved stadig gjentagelse og vil benyttes naturlig i en lignende situasjon uten særlig anstrengelse eller ettertanke.” Slik defineres ”vane” i et leksikon.
Jeg hørte noen fortelle at han hadde gjort det til en vane å leve daglig med spørsmålet: ”Hvordan kan jeg håndtere dette slik at Gud får ære?” Det er en god vane. Når den personen møter vanskeligheter og motgang, så vil han automatisk stille det spørsmålet til seg selv ”uten særlig anstrengelse eller ettertanke”, hvis man skal tro leksikonet, fordi han har gjort det til en vane. Vaner er i seg selv verken gode eller onde, men dårlige vaner synes lettere få feste i våre liv. Innimellom bør vi se over våre vaner og ta kontroll over vanene vi har lagt oss til. Dagens bibelvers lar oss forstå at Gud vil at vi skal dyrke fram vaner som gir Gud ære.

 Bønn
Herre, hjelp meg å være oppmerksom på hvilke vaner jeg har lagt meg til i livet. Hjelp meg å dyrke fram slike vaner som ærer Deg og Ditt rike.   

No comments:

Post a Comment