Friday

29. mars



Vend øret hit og kom til meg! Hør! Så skal deres sjel leve. Og jeg vil opprette en evig pakt med dere, og gi dere Davids rike nåde, den visse.” (Jesaja 55,3)

En pakt er en avtale om et varig samarbeid.  I Bibelen snakkes det ofte om en evig pakt mellom Gud og mennesker.  En pakt består av to deler.  På den ene siden handler det om at begge parter viser hverandre troskap.  På den andre siden er partenes tillit til hverandre like viktig.  Om en av partene mangler troskap så vakler selvsagt hele pakten, men dette gjelder faktisk også om det sniker seg inn mistenksomhet og sjalusi i forholdet, om det mangler tillit mellom partene. 
Dagen i dag er en spesiell dag for meg.  For lenge siden inngikk jeg en pakt som siden har fått prege hele mitt liv.  Peter og jeg lever fortsatt i den ektepakten vi inngikk foran alteret i Borgs kirke.  Med takknemlighet kan vi se tilbake på hvordan kjærligheten er blitt styrket gjennom årene fordi vi begge bevisst har arbeidet for å bygge opp forholdet gjennom trofasthet og tillit. 
Vi er allikevel klar over at det bare er Guds nåde som har latt oss bli stående i vår pakt gjennom alle livets ulike stormer.  Vår pakt hadde ikke vært noe, om det ikke var for at den er bygd på en enda sterkere og stødigere pakt, Guds evige pakt med hver enkelt av oss.

Bønn
Herre, takk for at Din pakt med meg står fast.  Takk for at Din nåde er tilgjengelig for meg i alle livets omskiftninger.  Hjelp meg å være tro mot Deg så lenge jeg lever

No comments:

Post a Comment