Tuesday

26. mars



…alt som er skrevet av profetene om Menneskesønnen, skal oppfylles.” (Lukas 18,31b)

Jesus omtalte ofte seg selv som ”Menneskesønnen”.  I ”Bibelsk Oppslagsbok” skriver David Hedegård at den jødiske slitteraturen framstilte menneskesønnen som en himmelsk skapning som skulle komme i den siste tid for å holde dom.  Han var bærer av det høyeste guddommelige navn og han var med fra begynnelsen.  Når Jesus omtalte seg selv som Menneskesønnen, så gjorde han krav på å være, ikke bare sant menneske, men også å være guddommelig med guddommelig makt.  Men Jesus talte også om Menneskesønnens fornedrelse og at han hadde kommet til verden for å bli forkastet og drept.  Ved å gi seg selv i døden forbereder han frelse for hele menneskeheten.   
Jesus er den eneste veien til Faderen (Johannes 14,6).  For å få del i frelsen i Jesus, så må jeg overvinne min stolthet.  Jeg må ydmyke meg og bare ta imot.  Men det finnes igjen truende overlegenhet hos Jesus når jeg velger å komme til ham.  At akkurat han er ”veien” til Faderen er ikke noe annet enn den ”ordning” Gud har fastsatt. 

 Bønn
Takk, Jesus, for at Du som var sant menneske og sann Gud, fornedret Deg selv for at jeg skulle kunne bli frelst.

No comments:

Post a Comment