Monday

11. mars



”...det mangler meg ingen ting.” ( Salmenes bok 23,1b)
 
I går snakket vi om hvert enkelt av de innledende ordene i Salme 23. Dagens bibelvers er fortsettelsen av gårsdagens. Det beskriver konsekvensen av at Herren får være vår hyrde.
Ordene ”ingen ting” kan aldri være relative. Man kan ikke ha mye eller lite av ”ingen ting”. Så fort man sier nesten ingen ting, har man beveget seg bor fra ordenes egentlige betydning. Nesten ingen ting er ikke lenger ”ingen ting”. Ingen ting står i sterk motsetning til alt. Når ingen ting mangler meg, så betyr det at jeg har alt jeg trenger. Det var denne forvissning David hadde da han skrev sin berømte salme.
David er trygg i sin forvissning. Han vet at om bare Gud er hans hyrde så skal han ikke mangle noen ting. At ”det mangler” betyr at noe savnes, det skorter på noe. Men David er overbevist om at han aldri skal savne noe eller oppleve at noe mangler.
La oss til slutt se på det lille, men viktige ordet ”meg”. David har ikke bare en generell tro på Gud - at Gud styrer og steller i de store tingene. David tror på en Gud som ser det lille mennesket og bryr seg om hver eneste liten detalj i dets liv. Dette er den Gud som trer fram på hver eneste side i Bibelen. Det er den Gud som jeg ønsker å tilhøre.

 Bønn
Herre, takk for at Du er en personlig Gud som bryr deg om og tar vare på hvert eneste menneske som setter sin lit til Deg. I dag vil jeg følge Deg, Du min hyrde, for da vet jeg at det mangler meg ingenting.   

No comments:

Post a Comment