Sunday

10. mars



”Herren er min hyrde...” ( Salmenes bok 23,1a )
 
Noen ganger når jeg mediterer over Bibelens budskap, så pleier jeg å lese et kjent vers, slik som dagens bibelvers. Så fokuserer jeg på ett ord om gangen og ber over det. I dagens bibelvers ville jeg selvsagt begynne med å fokusere på ordet ”Herren”. Da tenker jeg på, og blir velsignet av, at han som er både forfatteren Davids Herre og min Herre beskrives som kongenes konge og herrenes herre, som den som alene har udødelighet og som bor i et lys dit ingen kan komme, som den som intet menneske har sett og heller ikke kan se. (1. Timoteus 6,15-16)
Så fortsetter jeg med det lille ordet ”er”. Det minner meg om at Gud alltid virker akkurat der jeg er. Han er som et eneste forlenget presens. Jeg kan ikke løpe fra ham og jeg kan ikke komme etter ham. Han eeeeer der jeg er.
Det neste lille ordet er ”min”. Det blir så fantastisk når jeg tenker på at jeg faktisk får kalle denne veldige Gud, som jeg nettopp har fokusert på, for min. Ikke det at jeg eier ham eller kan gjøre hva jeg vil med ham, men på samme måte som jeg med stolthet kan kalle en elsket og respektert sjef for ”min” sjef.
Til slutt stanser jeg for ordet ”hyrde”. Hva betyr det egentlig? En hyrde er litt som en sjef, den som bestemmer, men også den som har det overordnede ansvaret. Den som beskytter og leder og tilrettelegger tilværelsen slik at jeg skal kunne leve godt. Det er slik Jesus vil ha det i våre liv. Han vil ha bestemmelsesretten, men han ønsker også at vi skal stole på at han tar ansvar for oss - hele tiden. Slik kan man fortsette og da blir bibellesningen en spennende oppdagelsesferd.

 Bønn
Herre, takk for at Du vil være min hyrde i dag. Takk for den store omsorg Du, den veldige, levende Gud, viser meg, et lite menneske. 

No comments:

Post a Comment