Monday

4. februar



”Men disse (tegnene) er skrevet for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.”
( Johannes 20,31 )

Når man leser Bibelen så forstår man at troen på Jesus er vegen til Gud. Om man har lite eller mye tro spiller egentlig ikke så stor rolle. Noen ganger illustrerer vi dette ved å ta fram en stol og stille den midt på gulvet. Jeg kan gå rundt den stolen og lure på om den virkelig kan bære meg. Jeg kan sette meg i luften over stolen for å prøve eller jeg kan sette meg forsiktig, men bære det meste av min tyngde med bena. Det er først når jeg våger å sette meg med hele min tyngde på den stolen at jeg virkelig får vite om den holder å sitte på.
Slik er det også med troen. Mange mennesker går rundt den og lurer på om den vil holde for dem. De har sett andre ”sette seg på stolen” og det har holdt. Men vil det virkelig holde for meg?
 Poenget er at det ikke er min tro som gjør at stolen holder. Mye eller lite tro spiller ingen rolle. Om stolen holder eller ikke er avhengig av om den er godt konstruert. Med troen på Gud er det på samme måte. Min store eller lille tro påvirker verken Guds eksistens eller Jesu krav på å være Guds sønn. Enten er det sant og da holder det, eller så er det ikke sant. Den eneste måten å få vite det sikkert er ved å prøve selv.

 Bønn
Herre, takk for de millioner av kristne som har prøvet troen før meg og som har erfart at det holder å tro på Deg. Hjelp meg å hvile trygt i troen på Deg i dag.

No comments:

Post a Comment