Tuesday

19. februar



19. februar

”Hver av dem drar fram sin vei og bøyer ikke av fra sine stier. De trenger ikke hverandre til side, de går fram hver på sin egen vei.”
( Joel 2,7b-8a )
 
Dagens bibelvers er hentet fra Joels bok, en kort liten bok med bare tre kapitler, som forteller om Guds folk. I det første kapittelet er folket undertrykt. De har ingen framgang. Såkornet er ødelagt, innhøstningen er ødelagt og vinen er tørket inn. Det er tørt og elendig.  I det andre kapittelet kan man lese at Herren kommer til sitt folk og folket reiser seg som en veldig hær. Folket omvender seg til Herren og framgang, glede og liv vender tilbake til dem. I det tredje kapittelet dømmer Herren Israels fiender som holdt dem undertrykt i det første kapittelet. Gud lover å være en tilflukt for sitt folk (Joel 3,21).
Dagens bibelvers er hentet fra det andre kapittelet. Når Guds folk i det gamle testamentet hadde framgang, så var det alltid en viss disiplin. Hver enkelt visste hva de skulle gjøre og de utførte sine oppgaver skikkelig og uten å trenge hverandre til side. Det finnes en orden i Guds rike og når vi bøyer oss for den og innretter oss så vil det gå oss godt. Han som har skapt orden i naturen vil også at det skal være orden i våre liv, både privat og i arbeidslivet. Hellighet har med orden å gjøre. Dersom vi ønsker å ære Gud med våre liv så må vi innordne oss på det stedet hvor Gud vil at vi skal virke akkurat nå. I Kolosserbrevet henvender Paulus seg til Arkippus og sier: ”Gi akt på den tjenesten du har fått i Herren, så du fullfører den!” (Kolosserne 4,17). Jeg tror at dette er et budskap som Herren vil gi også til deg og meg i dag.

 Bønn
Herre, i dag vil jeg, etter beste evne, fullføre den tjenesten Du har gitt meg. Takk for at Du er nær og vil hjelpe meg å gjøre det jeg skal, uten at jeg trenger noen andre til side.   

No comments:

Post a Comment