Thursday

14. februar



”For Herren har godvilje for sitt folk, han kroner de hjelpeløse med seier.” ( Salmenes bok 149,4 - DNB 1978/85 )

Min svigermor pleide å fortelle om sin mor som levde et ganske vanskelig liv, men hun hadde en sterk tillit til Gud. Hun var alene med ansvaret for tre barn og forholdene var vanskelige. Allikevel pleide hun å si noen ord som tydeligvis hadde etset seg fast i min svigermor, for svigermor pleide også å si disse ordene når livets stormer og skuffelser kastet seg over henne. Svigermor formidlet uttrykket til meg og ordene har festet seg også i min bevissthet.
Hva var da disse ordene som min svigermors mor sa på begynnelsen av 1900-tallet? Hun sa: ”Det ligger kjærlighet bak alt.” Jeg kan se min svigermor uttale ordene da hennes eldste sønn endte sine dager allerede i femtiårsalderen. Jeg kan høre henne si det da hennes mann gjentatte ganger opplevde vanskelige sykdomsperioder. Jeg kan høre henne si de ordene hver gang livet ga henne et slag. Ordene lyder også i mitt indre når livet ikke blir som jeg vil. ”Det ligger kjærlighet bak alt!”

 Bønn
Takk, Herre, for at jeg får leve i forvissning om at Din kjærlighet er min beskyttelse i alle livets omstendigheter. Bare Du vet hva som er best for meg og uansett omstendighetene så har ikke Du mistet kontrollen og forlatt meg.   

No comments:

Post a Comment