Tuesday

29. januar



”Summen av ditt ord er sannhet…” ( Salmenes bok 119,160 )
 
For en tid tilbake besøkte vi Moskva og var der med på en kort rundtur i byen. I en bod kjøpte jeg en av de velkjente russiske babushka-dukkene. Disse tredukkene er pent malt og det går an å ta dem fra hverandre. Inni dukken er det en litt mindre dukke som ser likedan ut. Inni den dukken er det en enda mindre dukke og så videre… I den jeg har er det syv dukker alt i alt og den innerste er en søt liten sak av rent tre.
Når jeg ser på babushka-dukken min, så tenker jeg på Bibelen, Guds ord. Jeg har fått lære meg at den er som en babushka-dukke. Når jeg leser et vers kan det tale til meg på en spesiell måte. Neste gang jeg leser verset så oppdager jeg et helt nytt dyp i det som jeg ikke så tidligere. Slik er Bibelen. Det finnes alltid nye dyp å oppdage, nye dukker inni de dukkene vi allerede har sett. Og helt innerst - der ikke noe menneske ennå har nådd inn, finnes Sannheten, den dype og rene.

 Bønn
Herre, takk for at det alltid finnes nye dybder å oppdage i Ditt ord. Hjelp meg å handle på den forståelse jeg har av ordet i dag, men også til stadig å forvente at Du skal avsløre noe nytt for meg i tiden framover.

No comments:

Post a Comment