Monday

28. januar



”I dag, om dere hører hans røst, da forherd ikke deres hjerter!”
( Hebreerne 4,7b )
 
Det finnes mange fortellinger om hellige mennesker i historien, både menn og kvinner som i Guds navn gjorde store ting for fattige og syke. Dette var mennesker som så nøden rundt seg og gjorde noe med den. Vi tror ofte at mennesker som har vært store og berømte for sin innsats på dette området har hatt spesielle fortrinn eller en spesiell gave eller legning. Men sannheten er at de var vanlige mennesker. Mange av dem hadde selv en vanskelig bakgrunn med seg i bagasjen. De identifiserte seg med Jesus og gav seg selv helt i tjeneste for andre. De var med og bar byrden av verdens synd på sine skuldre. Da Samuel Brengle møtte William Booth i hans beste år sa han: ”Der er den mannen som (nå) bærer den tyngste byrden av verdens synd”.
Det er en fare for at vi i dag sitter og venter så lenge på at det rette øyeblikket skal dukke opp, eller at omstendighetene skal legge seg til rette, at vi aldri kommer i gang og uretter noe som helst for Guds rike. Det er alltid noe å skylde på. Jeg har feil bakgrunn, jeg er for beskjeden, jeg har ikke den rette kunnskapen eller den rette personligheten, jeg må gjøre noe annet eller bare det at jeg ikke orker akkurat nå. Alt dette gjør at vårt hjerte forherdes og blir hardt slik at vi ikke lenger lar oss bevege av andre menneskers smerte.

 Bønn
Jesus, hjelp meg å være oppmerksom når Du taler til meg i dag. Hjelp meg slik at jeg umiddelbart handler på Din ledelse. Åpne mine øyne så jeg ser nøden rundt meg og gi meg mot til å handle

No comments:

Post a Comment