Friday

25. januar



”Og du skal befale Israels barn at de skal la deg få ren olje av knuste oliven til lysestaken, så lampene alltid kan holdes brennende.”
( 2. Mosebok 27,20 )
 
Jeg var ganske utslitt. Kroppen begynte å si ifra. Stressymptomene sto på rad og rekke som en illustrasjon til en lærebok om stress. Jeg var trøtt av å være så synlig. Dessuten hadde jeg forelest ganske mye i lang tid. Flere ganger om kristen tro blant mennesker som ikke delte min tro i det hele tatt. Min åndelige virkelighet var så helt annerledes enn deres verden.
Så leste jeg dagens bibelvers i min daglige bibellesning. Ordet handlet om ren olje av ”knuste” oliven og jeg følte meg faktisk som en knust oliven. Det er kanskje slik at vi iblant må gjennomgå en slags foredlingsprosess. Det er tider da det føles som om noe eller noen holder på å presse det siste ut av ens liv. Men disse tidene har kanskje nettopp ”foredling” og renselse som mål.
Vi er Guds tempel og våre lys må brenne med ren olje, olje som er framstilt ved at våre liv er blitt knust, ja, kanskje til og med tilintetgjort, for at det som er rent og ekte skal kunne komme fram.

 Bønn
Herre, takk for at Du var villig til å la Deg knuse til døden, for at Ditt rene liv skulle kunne forløses og bli til liv for meg. Hjelp meg til ikke å være så bekymret for mitt eget liv at jeg ikke våger gi meg til andre.

No comments:

Post a Comment