Friday

11. januar



”Jeg vil glede meg i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud. For han har kledd meg i frelsens drakt, i rettferdighetens kappe har han svøpt meg - lik brudgommen, som setter på seg en lue prektig som prestens, og lik bruden, som pryder seg med sine smykker.”
( Jesaja 61,10 )
 
I dag er temaet for andakten ”rettferdighetens kappe”. En kappe er noe man dekker seg med, noe som gir beskyttelse og varme. Rettferdigheten fra Gud er en gave som kommer av at vi tar imot Jesus i våre liv. Vi får bytte ut vår synd og mislykkethet mot hans rettferdighet. I Kolosserbrevet 3 snakker Paulus om at vi skal kle av oss våre skitne klær og ikle oss det nye mennesket som blir mer og mer lik Jesus (Kolosserne 3,8 ff).
På syttitallet pleide vi å synge et kor med ordene: ”Jeg er ikledd kappen av rettferdighet som Herren Jesus gir til meg” og jeg husker at jeg virkelig nøt den sangen. Den tok på en måte bort all min skyld og jeg kunne ta til meg hele bredden av Jesu forsoningsverk. Hans kjærlighetskappe dekket over all min skyld.

 Bønn
Takk, Jesus, for at vi hver dag får ikle oss den rettferdighet som vi aldri kan fortjene, men som Du gir alle dem som ærlig ønsker å tilhøre Deg.  

No comments:

Post a Comment