Monday

31. desember





”På rettferds vei vandrer jeg (visdommen), midt på rettens stier.”
( Salomos ordspråk 8,20 )

 Kjørelæreren min lærte meg at når man kjører på en mørk vei, så skal man holde seg så nær midtlinjen som mulig og unngå å kjøre for nær veikanten. Det er alltid en risiko for å kjøre i grøfta eller at det dukker opp en hindring ved veikanten og i mørket oppdager man det ikke før det er for sent.
Dagens bibelvers taler om rettferds vei. Det er en smal veg. Flere bibeloversettelser bruker ikke en gang ordet vei, men bruker ordet sti. Jesus sier at ”smal er den vei som fører til livet.” (Matteus 7,14) Den vise vandrer ”midt på” rettens stier. Jeg må holde meg så langt borte som mulig, fra farene som lurer i veikanten, i det dunkle og tvetydige. Det innebærer at jeg ikke kan gå på kompromiss med synden. Jeg må bannlyse alt som ikke tåler lyset. Om jeg vil unngå å komme utenfor veien, så bør jeg holde meg så langt inne på rettferds vei som mulig.

Bønn
Jesus, jeg vil vandre i Ditt lys i dag. Rettferdighetens sti er smal og jeg vet ikke alltid hva som er rett og galt. Men jeg vil vandre nær Deg, Du som er rettferdigheten selv.


No comments:

Post a Comment