Monday

4. november



”La Kristi fred råde i hjertene, for til det ble dere kalt da dere ble ett legeme... La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og rettlede hverandre... Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud Fader ved ham.”
( Kolosserne 3,15-17 - DNB 1978/85 )

Dagens bibelvers inneholder 3 ”la” i betydningen tillat. 1) La Kristi fred råde 2) La Kristi ord få rikelig plass hos dere 3)La alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn. Av disse tre oppfordringene tror jeg at den første om å la Kristi fred råde i våre hjerter, er den vanskeligste å følge.
Bibelverset sier faktisk at det er vi som bestemmer. Vi kan være enige i at det er vår sak å bestemme om vi skal lese i Bibelen eller la det være. Vi kan være enige i at det er vår sak å bestemme om vi skal slippe Jesus inn i det vi sier og gjør eller stenge ham ute. Men freden i våre hjerter, kan vi virkelig bestemme over den? Er det ikke slik at når leie ting skjer så skaper det uro i vårt indre. Er det ikke slik at freden kommer når alle omstendigheter - alt rundt oss er i balanse?
Guds ord sier at det ikke er slik. Vi har vel alle møtt mennesker som har levd under meget vanskelige forhold, men som allikevel har hatt fred i sitt indre. Vi vet at det finnes mennesker som ytre sett har hatt tilgang til alle livets goder, men som allikevel ikke har hatt indre fred.
Bibelen setter fred og trygghet i sammenheng med vår tro ”Vil de ikkje tru, skal de ikkje trygt få bu.” (Jesaja 7,9 - DNB 1978/85 Nynorsk) Troen skaper ro og trygghet, mens vantro skaper uro og frykt. ”La ikke deres hjerte forferdes! Tro på Gud, og tro på meg!” (Johannes 14,1).

Bønn
Jesus, i dag vil jeg la Din fred råde i mitt hjerte. Jeg vil tro på Deg og Din makt til å løse problemene i livet mitt. Jeg vil også lese Ditt Ord og leve min dag nær Deg.

No comments:

Post a Comment