Saturday

2. november



”... men visdom har den fordel at den gjør alt på rette måte.”
( Forkynneren 10,10b - DNB 1930 )

Gårsdagens bibelsitat handlet om hvor viktig det er å slipe eggen når den er blitt sløv, for dersom man ikke gjør det, så lurer man lett seg selv og må anstrenge seg mer enn nødvendig. I en så vi på hvor viktig det er å regelmessig komme tilbake til Kristus slik at vi kan holde oss ”oppdatert”. Bibelverset fra i går har en fortsettelse som vi ser i dag. Det slås fast at det vi snakket om i går er visdom, alt annet er uviselighet.
Jeg fikk en kokebok av en av mine mange gudfryktige tanter. På første side i boken hadde hun som vanlig skrevet et bibelsitat. Hun ga aldri bort noe uten å legge ved et bibelsitat. Og bibelsitatet som hun hadde skrevet i kokeboken var akkurat disse ordene: ”visdom har den fordel at den gjør alt på rette måte”. Hun var selv flink til å lage mat og ville vel overføre noe av sin kunnskap til meg. Det var viktig for henne at jeg ikke skulle slurve, men gjøre grunnarbeidet i matlagingen skikkelig.
Ordene fra kokeboken har fulgt meg i livet og jeg blir minnet om dem i alt jeg gjør, enten det handler om matlaging eller det handler om forberedelse til å undervise eller forkynne. Dersom jeg blir fristet til å slurve med det grunnleggende, forberedelsen og grunnarbeidet, så kommer disse ordene til meg. Det er ikke visdom å prøve å finne snarveier. Et godt arbeidsresultat krever god forberedelse.

Bønn
Jesus, hjelp meg å gjøre alt mitt arbeid på rett måte i dag. Takk for at Du er med og vil vise meg hva som er visdom i forbindelse med det arbeidet jeg skal utføre i dag. 

No comments:

Post a Comment