Thursday

14. november



”Jeg vet om dine gjerninger, at du verken er kald eller varm. Det hadde vært godt om du var kald eller varm.” ( Åpenbaringen 3,15 )
 
Dagens bibelvers er hentet fra brevet til den siste av de syv menighetene, Laodikea. Brevet er presist og strengt. Advarslene er skarpe. Advarslene handler ikke bare om at de verken er varme eller kalde, men at de ikke forstår sin egen situasjon. Menigheten sier at den er rik, men i Guds øyne er den ynkelig, fattig, blind og naken. Ut fra sammenhengen ser vi den dypeste tragedien, nemlig at Jesus står utenfor menigheten og banker på den enkeltes hjerte og spør om å få komme inn. Han er ikke med i menigheten!
Selv om alvorlige advarsler rettes til menigheten og dens medlemmer så skinner Guds kjærlighet igjennom. Gud sier at det er på grunn av at han elsker dem, at han refser og tukter dem (v 19), og menigheten oppfordres til å vende om for alvor.
Gud elsker og lengter etter fellesskap med hvert eneste menneske, også dem som er blitt lunkne og har mistet sin iver. Han vil at det mennesket skal vende om. Den som vinner seier i brevet til Laodikea, er den som hører og åpner for Jesus på nytt (Åpenbaringen 3,20). Belønningen som utloves er at man får spise sammen med Jesus, et bilde på et dypt fellesskap, og man får sitte med Jesus på hans trone i Guds rike.

Bønn
Herre, takk for at Du advarer oss. Takk for at Du vil at vi alle skal få være med i Ditt rike. Takk for at jeg får ransake mitt indre i dag og forsikre meg om at Du er med. Om jeg finner at Du ikke har den plass Du burde ha i mitt liv i dag, så vil jeg åpne meg for Deg og jeg ber Deg komme inn og tenne ilden i mitt indre på ny.

No comments:

Post a Comment