Tuesday

12. november



”Jeg vet om dine gjerninger, at du har navn av at du lever, men du er død. Våkn opp, og styrk det andre som var i ferd med å dø. For jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud. Kom derfor i hu hvordan du har mottatt og hørt. Hold fast på det og omvend deg!”
( Åpenbaringen 3,1b-3a )

Hvilken tragedie! Menigheten i Sardes hadde ord på seg for å være levende, men Han som ser tvers igjennom alle fasader visste at det manglet liv der inne. Slik kan tilstanden være også i mange kristnes liv i dag. Det ser så fint ut på overflaten. Man er alltid med når noe skjer i menigheten, man ber og er aktiv på ulike måter, men det virker som om man har glemt det man har hørt og tatt i mot. Man har ikke tatt vare på Ordet og gjort noe med de advarsler Guds ord har gitt. Man har bare fortsatt etter eget forgodtbefinnende og i egen kraft. Til slutt er det bare et skall igjen som gjør ting som ligner de gjerninger en levende kristen gjør.
Motstykket til det falske livet som ikke holder mål, er sannhet og ærlighet. Gud lover at den som sammen med Jesus seirer over det falske livet, skal bli kledd i hvite klær, et symbol på renhet. Deres navn skal være å finne i livets bok og Jesus selv skal kjennes ved deres navn og bekjenne for Gud Fader og alle engler: Han er min, han tilhører meg.

Bønn
Jesus, hjelp meg å leve i sannhet og ærlighet i dag. Hjelp meg å ikke prøve framstå som en bedre kristen enn jeg egentlig er. Hjelp meg å leve i åpenhet og følge Din Hellige Ånds ledelse i alt jeg tenker, sier og gjør.

No comments:

Post a Comment