Sunday

6. oktober



”Samle dere ikke skatter på jorden... Men samle dere skatter i himmelen, der verken møll eller rust tærer, og tyver ikke bryter inn og stjeler. For hvor din skatt er, der vil også ditt hjerte være.”
( Matteus 6,19-21 )
 
Thomas Merton skriver i en av sine bøker: ”Våre sinn ligner skjærenes. De plukker opp alt som glitrer uten å bry seg om hvor ukomfortabelt redet blir med alt det metallet.”
Det kan sannelig være slik i vårt forbrukersamfunn at det er lett å havne i en adferd hvor vi samler på alt mulig. Det er ikke noe galt i å eie ting, men vi mister lett vår frihet når trangen til å eie ting får styre oss.
Alexander Solxjenitsyn har sagt: ”Når man har tatt i fra et menneske alt, da er det mennesket virkelig fritt.” Virkelig frihet ligger i å kunne forsake noe - ikke være bundet til noe annet enn til Gud. Jeg eier egentlig bare det jeg kan avstå fra. Alt annet eier meg


Bønn
Jesus, jeg vil være fri fra havesyke. Du er det eneste som består. Jeg vil at mitt hjerte skal være bundet bare til Deg.

No comments:

Post a Comment