Tuesday

1. oktober



”Så la oss derfor, da vi har en så stor sky av vitner omkring oss, legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kamp vi har foran oss, med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender.” ( Hebreerne 12,1-2 )
 
Min mor ble over 90 år gammel. Hun var en kjempe i Guds rike. Jeg husker henne, helt fra jeg var barn, når hun samtalte med mennesker i nød. Jeg husker hennes glede når noen kom til tro og jeg husker hennes fortvilelse når noen av dem hun hadde ført til Kristus falt fra troen. Da jeg tok hånd om tingene hennes etter at hun var død, fant jeg et motto som hun hadde limt fast her og der og som hun også hadde skrevet opp i telefonboken og almanakken sin. Det stod slik: ”Se tilbake med takknemlighet - framover med mot - til sidene med kjærlighet - oppover med tro og håp.”
Det var i sannhet slik min mor levde. Et meningsfylt liv i Herrens tjeneste, hvor hun kunne se tilbake på hver dag med takknemlighet. Et liv der framtiden ikke var skremmende, selv når hun ”vandret i dødsskyggens dal”. Et liv hvor andre menneskers velferd alltid var i fokus og ikke selvet. Et liv som kretset rundt et fast punkt, Jesus Kristus, som hun satte alt sitt håp til.

Bønn
Herre, takk for de mennesker som har gått foran oss og som vi får ha som forbilder. Hjelp oss å se på deres liv og bli inspirert til et liv i hellig tjeneste for Deg.

No comments:

Post a Comment