Thursday

26. september



”Ikke ett ord slo feil av alle de gode ord Herren hadde talt til Israels hus, det ble oppfylt alt sammen.” ( Josva 21,45 )
 
Det finnes en del huslige gjøremål som det kreves muskelkraft for å utføre. Det er for eksempel skrulokk, som jeg med mine kvinnemuskler ikke kan åpne, uansett hvor mye jeg tar i. Da er det et privilegium å ha tilgang til en sterk mann. Jeg gir ham glasset med det vrange skrulokket og sier: ”Åpne det!” Vips så er lokket av. Jeg forventet ikke noe mindre. Min erfaring sa at det var dette som ville skje.
Noen har sagt at ”Tro er en innstilling som forventer at Gud skal handle.” Å leve i tro er å leve i stadig forventning om at Gud skal handle. Det er å si: ”Gud, dette er for stort og vanskelig for meg, nå forventer jeg at Du griper inn.”
Israelsfolket fikk oppleve Guds veldige kraft mange ganger. Særlig i Josvas bok hadde Guds folk stadig framgang. De fikk oppleve at det Gud hadde lovet, det kunne han også holde. Dagens bibelvers er en oppmuntring for vår tro også i dag. Når det står at alt gikk i oppfyllelse, at ikke et ord slo feil av alle de gode ord Herren hadde talt, da skal vil huske at Gud ikke har forandret seg. Slik han var for israelittene, slik vil han være for oss.

Bønn
Jesus, hjelp meg til å leve i stadig forventning om at Du skal gripe inn. Takk for den glede og tillit som jeg får når jeg lever i en slik forventning.

No comments:

Post a Comment