Thursday

19. september



”Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elsket mørket framfor lyset, for deres gjerninger var onde. For hver den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli refset. Men den som gjør sannheten, kommer til lyset, for at hans gjerninger kan bli åpenbaret, for de er gjort i Gud.” ( Johannes 3,19-21 )
 
Dersom jeg er på veg bort fra lyset så ser jeg først min egen skygge svært tydelig. Skyggen er veldig tydelig, men etterhvert som jeg kommer lenger bort fra lyset blir skyggen mer og mer utydelig inntil alt blir svart. Dette prinsippet gjelder også på det åndelige området. Når jeg snur meg bort fra lyset, Jesus Kristus, så ser jeg først veldig tydelig mitt eget selv, men jo lenger jeg går bort fra ham, jo mer forvirret blir jeg og jeg går inn i et åndelig mørke. Det er ikke alltid tydelig når mørket kryper inn over oss.
Om jeg derimot er på veg mot lyset, ja da ser jeg bare lyset. Det spiller ingen rolle hvor mørkt det er rundt meg, lyset leder meg allikevel på rett veg.
Når vi noen ganger blir altfor selvsentrerte, da burde vi kanskje spørre oss selv om vi er på veg mot lyset eller bort fra lyset.

Bønn
Jesus, takk for at Du er verdens lys. Takk for at den som følger Deg ikke behøver å vandre i mørket.

No comments:

Post a Comment